Wednesday 5 September 2012

Tajuk : Nombor (Nilai Digit)

Di sini saya ingin berkongsi satu Alat Bantu Mengajar (ABM) untuk tajuk Nombor, sub tajuk Nilai Digit. Alat Bantu Mengajar ini saya beri nama, Papan Rumah Nombor, mungkin ABM ini sama dengan ABM yand sedia ada, namun apa yang ingin saya beri penekanan adalah dari segi kebolehgunaan dan juga kemampuan untuk menarik minak pelajar untuk belajar.

Sepertimana yang kita sedia maklum, kanak-kanak (murid sekolah rendah) suka kepada benda yang mereka anggap sebagai comel (cute) dan mereka suka berfantasi, oleh yang demikian, adalah lebih afdal bagi kita guru-guru sekolah rendah untuk menyediakan satu ABM yang memenuhi kreteria di atas...




Terdapat enam kotak yang tersedia dalam ABM ini, kotak di sebelah kiri selalunya bermula dengan nilai rumah 'Sa" "Puluh" "Ratus" "Ribu" Puluh Ribu" dan "Ratus Ribu". Kertas berwarna putih tersebut adalah lapisan lutsinar yang membolehkan murid menulis di atasnya dan ianya boleh dipadam semula.

Sebagai Contoh : jika diberi soalan untuk mencari nilai digit 8 dalam 7854..

Langkah 1: Murid-murid kena menulis semula nombor tersebut dari arah kiri ke kanan.. (dari belakang)

Langkah 2 : Kenal pasti digit 8 berada di dalam rumah nombor apa?

Langkah 3 : Tuliskan jawapan anda..

Nah.. ada tiga langkah.. dan ianya sama sekali tidak melibatkan murid untuk menghafal rumah-rumah nombor ini, apabila sudah dapat menguasai tajuk ini, barulah disarankan kepada mereka untuk menghafal..
Kaedah ini dicadangkan untuk guru-guru yang mengajar tajuk nombor darjah 1 - 3.. 
 


No comments:

Post a Comment